
Spotify
Volgens Gary Lui, Global Director of Ad Product Strategy, is het uiteindelijke doel om elke gebruiker van Spotify de juiste muziek te leveren op elke moment van de dag: “wij stellen ons ten doel om de Spotify-machine zo slim te maken dat je op elk moment van de dag op play kunt drukken, en precies de muziek die je wilt te horen krijgt” aldus Liu.
Om dit te kunnen heeft het bedrijf data nodig over het luistergedrag van Spotify gebruikers, veel data. En die data is er aldus Liu: “we weten ontzettend veel over de muziekactiviteit van onze gebruikers”. Met deze informatie over hoe Spotify gebruikers muziek luisteren wil het bedrijf dus automatisch de juiste muziek laten horen aan gebruikers van Spotify.
Nieuwe koers
Spotify begon enige jaren geleden als een bedrijf dat zich richtte op het gemakkelijk luisteren van muziek via internet mogelijk te maken. Inmiddels probeert het bedrijf zich te profileren als een dienst waarbij mensen al dan niet gratis muziek kunnen luisteren en probeert het bedrijf daarnaast ook mensen in aanraking te brengen met nieuwe muziek. Zo nam Spotify enige tijd geleden The Echo Nest over, een muziekdienst die mensen in aanraking brengt met onbekende muziek.
Het ontdekken van nieuwe muziek is sterk in opkomst, steeds meer Spotify gebruikers luisteren geen statische play-lists meer maar luisteren muziek die hen wordt aangeraden door bekende mensen. Volgens Liu is dat vooral te merken aan de afnemende populariteit van afspeellijsten die volledige albums bevatten en de juist toenemende populariteit van afspeellijsten die actief door mensen worden bijgehouden.
Geef een antwoord