De Apple iTunes software had in 2008 problemen met gratis muziek downloads die afkomstig waren van andere bronnen da iTunes zelf. Dat heeft een topman van Apple uit die periode gezegd tijdens een rechtszaak rondom de Apple iPod. Mensen die in die periode muziek downloadden van internet en deze via iTunes naar een iPod verplaatsten ontdekten tot hun grote verbazing dat muziek spontaan verdween na het synchroniseren met iTunes.
Als belangrijkste reden voor deze door Apple bewust gecreƫerde problemen met iTunes gaf de Apple topman aan dat het bedrijf zeker wist dat iTunes was gehackt. Vooral de uit Noorwegen afkomstig hacker Dvd Jon was zo ervaren in het hacken van iTunes dat de software-ontwikkel afdeling van Apple erg in de stress raakte. Vooral de hack rondom het kopiƫren van losse tracks, dat onmogelijk was door een kopieerbeveiliging, raakte een gevoelige snaar binnen Apple iTunes.
Maatregelen tegen iTunes hack
Om nieuwe hacks te voorkomen nam Apple grootse maatregelen. Vooral de foutmelding die iTunes gaf tijdens het kopieren van gratis muziek downloads of muziek downloads uit andere downloadwinkels dan iTunes veroorzaakte veel ophef. Mensen die via iTunes deze muziek naar hun iPod wilden verplaatsen kregen een melding dat er een probleem was met het synchroniseren. De enige oplossing voor dit probleem was het resetten van de iPod waarna alle muziek van het apparaat verdwenen was. Gevolg: mensen konden alleen muziek van iTunes kopen om deze te luisteren op hun iPod.
De aanklagers tegen Apple eisen als gevolg van geleden schade bijna 300 miljoen euro van het bedrijf. Of dat ook echt gaat gebeuren hangt af van de rechter. Mocht deze tot een veroordeling overgaan dan kan het zijn dat Apple 1 miljard boete moet betalen. Door muziek downloads van andere (gratis) aanbieders te verwijderen van iPOd muziekspelers heeft het bedrijf namelijk de concurrentie bewust in de weg gezeten.

Apple maakte bewust problemen met iTunes.
Geef een antwoord