
Reclame inkomsten Spotify stijgen sterk.
Gratis muziek streamen met Spotify is erg populair. Dat merkt het bedrijf niet alleen aan de aantallen mensen die gebruik maken van de gratis variant van de online muziekdienst. Ook de reclame-inkomsten die binnengehaald worden via de gratis variant stegen de afgelopen maanden sterk. Vergeleken dezelfde periode van het vorige jaar stegen de inkomsten uit reclame met maar liefst 53 procent.
Spotify heeft de cijfers zelf niet bevestigd maar liet wel weten forse groei te zien in de omzet voor mobiele advertenties. Vooral de toename van het aantal mensen dat gratis muziek streamt via Spotify wordt genoemd als reden voor de grote groei. Maar ook het aantal actieve gebruikers van Spotify lijkt mee te werken aan de groei van de inkomsten uit reclames.
In mei 2014 maakten 40 miljoen mensen gebruik van Spotify Free. In januari van dit jaar waren at maar liefst 60 miljoen mensen. Van al deze gebruikers maakt rond de 75% gebruik van de gratis versie van Spotify. De resterende groep mensen gebruikt Spotify Premium, waarbij ook muziek downloaden en luisteren zonder reclame tot de mogelijkheden behoren.
Nieuwe diensten
Om haar adverteerders en gebruikers nog beter van dienst te zijn gaat Spotify de manier waarop reclames worden aangeboden aanpassen. Zo kan er bijvoorbeeld reclame getoond worden tijdens het beluisteren van specifieke muziek. Zo kun je als je aan het sporten bent reclame krijgen voor sportproducten terwijl je juist andere reclames krijgt als je aan het relaxen bent. Verder kunnen adverteerders advertenties koppelen aan leeftijd, land, tijd of platform.
Geef een antwoord