De verdiensten van de Amerikaanse muziek-industrie komen voor een steeds groter gedeelte uit streaming muziek. Ruim 25% van de omzet wordt geleverd door streaming diensten zoals Spotify, Pandora, Youtube en All Access. De inkomsten uit betaalde muziek downloads via iTunes en andere download-winkels lopen juist terug.
De Amerikaanse belangenbehartiger voor de muziekindustrie, de RIAA, kwam deze week met nieuwe cijfers over 2014. In zijn totaliteit gaven Amerikanen 859 miljoen dollar uit aan muziek streaming. Een jaar eerder was dat nog 653 miljoen dollar.
De groei van de omzet uit muziek streaming compenseert de lagere omzetten uit betaalde muziek downloads. Die liepen namelijk terug naar een totale omzet van ongeveer 1,3 miljard dollar. In 2013 gaven Amerikanen ruim 1,4 miljard dollar uit aan digitale muziek downloads.
De omzet uit de digitale verkoop van volledige albums bedroeg een half miljard dollar terwijl aan losse singles 750 miljoen dollar werd verdiend. Veel mensen kiezen ervoor om leuke liedjes los te downloaden in plaats van een volledig album waarop dat ene leuke liedje staat.
Gratis muziek streaming levert ook flink op
Opvallend is dat ruim de helft van de totale omzet uit muziek streaming voortkomt uit gratis diensten. De reclame-inkomsten uit gratis varianten van Spotify, Youtube en All Access bedroegen in de eerste 6 maanden van dit jaar 488 miljoen dollar. Daarnaast was betaalde muziek streaming goed voor 371 miljoen dollar.
CD verkopen lopen verder terug
Ondanks de inspanningen van copyright-beschermers loopt de omzet uit fysieke media voor muziek nog steeds terug. In de eerste 6 maanden van dit jaar waren de verkopen van cd’s en lp’s goed voor een omzet van bijna 900 miljoen. 28% van de totale markt voor muziek verkopen bestaat momenteel uit fysieke verkopen.
Geef een antwoord